ΕΚΔΟΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
- Έκδοση άδειας οδήγησης αυτοκινήτου σε άτομα με κινητική αναπηρία
- Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τα άτομα με ειδικές ανάγκες
Οι υποψήφιοι οδηγοί, για να έχουν το δικαίωμα να υποβληθούν, στην προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις, θεωρητική και πρακτική εξέταση, πρέπει προηγουμένως να κριθούν ΙΚΑΝΟΙ, από ιατρική εξέταση.ΕΙΔΙΚΑ
Για άτομα με κινητικά προβλήματα, που θέλουν να αποκτήσουν άδεια οδήγησης υποβάλλονται στις ακόλουθες ιατρικές εξετάσεις:
1. Πρωτοβάθμια Ιατρική Εξέταση
Η Πρωτοβάθμια Ιατρική εξέταση γίνεται από ιδιώτες ιατρούς των ειδικοτήτων
παθολόγου και οφθαλμιάτρου, που είναι συμβεβλημένοι με τις Νομαρχιακές Επιτροπές του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Οι γιατροί των παραπάνω ειδικοτήτων, εκδίδουν "Πόρισμα εξέτασης", με το χαρακτηρισμό ΙΚΑΝΟΣ ή ΜΗ ΙΚΑΝΟΣ.
2. Δευτεροβάθμια Ιατρική Εξέταση
Οι υποψήφιοι οδηγοί που έχουν προβλήματα κινητικότητας, ή ακρωτηριασμού άκρου-άκρων ή μικτού τύπου (ορθοπεδικά-νευρολογικά) προβλήματα υποχρεούνται να εξετασθούν και από Δευτεροβάθμια Ιατρική Επιτροπή (ΔΙΕ), ή από τον ΗΝΙΟΧΟ.
2.1. Οι ΔΙΕ, συγκροτούνται από γιατρούς 5 ειδικοτήτων (οφθαλμιάτρου, παθολόγου, ωτορινολαρυγγολόγου, νευροψυχιάτρου και ορθοπεδικού), στις έδρες των Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Οι ΔΙΕ υποχρεούνται στην έκδοση "Πορίσματος Εξέτασης", που αποφαίνεται για την ικανότητα οδήγησης διασκευασμένου αυτοκινήτου, για την επάρκεια των απαραίτητων διασκευών-βοηθημάτων οδήγησης, βάσει της οδηγίας 2000/56/ΕΚ 14.09.2000, την αξιολόγηση πρακτικής δοκιμασίας με τον όρο ΙΚΑΝΟΣ ή ΜΗ ΙΚΑΝΟΣ.
2.2. Υποψήφιοι οδηγοί που παρουσιάζουν προβλήματα κινητικότητας ή ακρωτηριασμού άκρου - άκρων, ή μικτού τύπου (ορθοπεδικά - νευρολογικά) προβλήματα ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ αντί της εξέτασης από την οικεία ΔΙΕ, να εξετασθούν από το κέντρο ΗΝΙΟΧΟΣ το οποίο εκδίδει ανάλογο με τις ΔΙΕ "Πόρισμα Εξέτασης".
3. Έκδοση άδειας οδήγησης
Οι υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών, μετά από αξιολόγηση και αποδοχή του "Πορίσματος Εξέτασης", των ΔΙΕ ή του κέντρου ΗΝΙΟΧΟΣ προβαίνουν στην πρακτική εξέταση από ειδική επιτροπή Μηχανολόγων της αρμόδιας υπηρεσίας η οποία αποφαίνεται τελεσίδικα περί της ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ή ΜΗ του οδηγού.
Εν συνεχεία, απευθυνόμαστε στο Υπουργείο Μεταφορών της Νομαρχίας μας, που σύμφωνα με τις διαδικασίες των διατάξεων που προβλέπονται, τόσο για τους νέους οδηγούς εκδίδει την άδεια οδήγησης.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1.Στην άδεια οδήγησης αναφέρεται και ο αριθμός κυκλοφορίας του αυτοκινήτου για τους οδηγούς με προβλήματα κινητικότητας.
2.Τα δικαιολογητικά είναι τα ίδια με αυτά της αρχικής χορήγησης ερασιτεχνικού διπλώματος.
3.Τηλέφωνο επικοινωνίας με το κέντρο ΗΝΙΟΧΟΣ είναι 210-2386287.
1. Τι είναι το λευκό μπαστούνι;
Ένα τεχνικό βοήθημα που σηματοδοτεί ότι αυτός που το κρατάει έχει πρόβλημα όρασης.
2. Τι είναι ο σκύλος οδηγός και πως αναγνωρίζεται;
Είναι ο ειδικά εκπαιδευμένος σκύλος, έτσι ώστε να βοηθά και να οδηγεί ένα άτομο με πρόβλημα όρασης στη μετακίνησή του, προσφέροντάς του μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια. Αναγνωρίζεται δε από το ειδικό σαμάρι χειρισμού, το οποίο φέρει ταμπέλα όπου αναγράφεται "σκύλος οδηγός τυφλού", ενώ ο τυφλός χρήστης κρατά συνήθως και το λευκό μπαστούνι.
3. Η στάθμευση στις γωνίες και στο ύψος των διαβάσεων πεζών εκτός του ότι είναι παράνομη, τι άλλα προβλήματα δημιουργεί;
Εμποδίζει το να διασχίζει ο πεζός με ασφάλεια τους δρόμους, ιδιαίτερα δε όταν αυτός είναι άτομο με προβλήματα όρασης που χρειάζεται:
α) ελεύθερη τη γωνία για να προσανατολιστεί και να ακούσει την κίνηση του παράλληλου με αυτό δρόμου, ώστε να επιλέξει την κατάλληλη στιγμή για να διασχίσει το δρόμο και
β) ελεύθερη τη διάβαση για να διασχίσει το δρόμο ανεμπόδιστα και χωρίς καθυστερήσεις.
4. Γιατί δεν πρέπει ποτέ τα οχήματα που περιμένουν στα φανάρια να σταματάνε πάνω στη διάβαση πεζών;
Γιατί εμποδίζουν την ασφαλή και χωρίς καθυστερήσεις διάσχιση δρόμων από τους πεζούς και ιδιαίτερα από τα άτομα με προβλήματα όρασης τα οποία δεν θα μπορέσουν να διατηρήσουν ευθεία πορεία, κινδυνεύοντας έτσι να πάθουν ατύχημα.
5. Γιατί ο οδηγός που έχει πορτοκαλί τόξο που αναβοσβήνει για να στρίψει, πρέπει να προσέχει;
Γιατί στον κάθετο δρόμο που θέλει να στρίψει, υπάρχει πράσινο που αναβοσβήνει και για πεζούς, εκ των οποίων μπορεί να είναι και άτομα με πρόβλημα όρασης, οι οποίοι δεν μπορούν να ξεχωρίσουν αυτή την ιδιαιτερότητα για την συγκεκριμένη διασταύρωση.
6. Τι είναι ο ήχος που ακούγεται από τους φωτεινούς σηματοδότες;
Τα ηχητικά σήματα που υπάρχουν σε δύσκολες διασταυρώσεις στα φανάρια, τα οποία ενεργοποιούνται από τα ίδια τα άτομα με πρόβλημα όρασης για να διασχίζουν με ασφάλεια τους δρόμους.
7. Τι σημαίνει για τον τυφλό σε διασταύρωση με φανάρια να ακούσει τα αυτοκίνητα ή δίκυκλα του παράλληλου δρόμου να ξεκινάνε πριν ανοίξει το φανάρι;
Ο τυφλός νομίζει ότι έχει ανάψει το πράσινο για τους πεζούς και διασχίζει το δρόμο θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του.
8. Τι προβλήματα δημιουργεί η στάθμευση και η στάση οχημάτων σε στάσεις Μέσων Μαζικής Μεταφοράς;
Εμποδίζει την ασφαλή πρόσβαση, επιβίβαση και αποβίβαση των ανθρώπων με προβλήματα όρασης για τους εξής λόγους:
α) δεν είναι ορατοί από τον οδηγό του οχήματος Μ.Μ.Μ. ώστε να φροντίσει να ανοίξει την μπροστινή πόρτα κοντά τους
β) δεν μπορούν να ακούσουν το όχημα Μ.Μ.Μ. και τις πόρτες όταν ανοίγουν για να το προσεγγίσουν, και
γ) αποτελούν επικίνδυνο φυσικό εμπόδιο για το άτομο με πρόβλημα όρασης αναγκάζοντάς το να βγει στο δρόμο.